Förlängning av hyresavtal

Hej!

Vi har andrahandskontrakt med en tjej som har hyresrätt. Kontraktet är mellan 2018-04-01 och 2019-04-01, uppsägningstid är 3 mån, vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet men 0 mån för varje gång. I slutet av januari sa hon att vi kan inte bo längre än ett år och sista dag är 1 april. Hon frågade bostadsförening om vi kan få hennes kontrakt (eftersom hon bor utomlands och vill inte komma tillbaka), svaret var nej och hon sade upp sitt kontrakt med dem omgående och fick 3 mån kvar (t o m 30/4). Sedan frågade hon oss om vi vill bo till 30/4 och vi sa JA, men vi hittade en ny lgh snart och vill inte stanna till 30/4 och betala för april. Vi tänkte att det är rättvis, eftersom vårt kontrakt är bara till 1 april och vi vill inte betala för HENNES extra mån. Vi sa detta till henne och hon blev aggressiv och säger att vi MÅSTE betala för april trots att vi har annat slut datum på kontraktet, eftersom vi sa ja första gång och biföll hennes förslag att bo en månad till. Vi har emails där finns allt som vi sa till varandra och nu säger hon att våra brev har juridisk kraft. Frågor är: har emails juridisk kraft? var är viktigare vårt kontrakt på papper eller emails? måste vi betala för en månad som vi bor inte i lgh? är det kontraktsbrott när hon förvarnade oss i period mindre än 3 mån till slutet av vårt kontrakt?

Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Till en början kan jag säga att ja, en e-post kan ha juridisk verkan så länge det avtalet som ni kommer överens inte har något formkrav så kan avtal slutas över e-post. När det kommer till hyreskontrakt finns det inget formkrav (2 § 12 kap. jordabalken) vilket innebär att det avtal ni slöt om att bo kvar i lägenheten tills den 30/4 gäller.

Vad innebär detta för dig?

Detta innebär tyvärr att ni troligtvis kommer behöva betala för den sista månaden även om ni inte bor i lägenheten. När det kommer till skriftliga avtal finns det inget mer eller mindre viktigt avtal utan det är det avtal som parterna kommit överens om senast som gäller. I ditt fall innebär det att även om ni hade ett tidigare kontrakt så har ni genom att acceptera det anbud som din hyresvärd skickat, alltså att förlänga tiden till 30/4 gått med på att ändra hyresavtalet till detta.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare