FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/03/2017

Förläggning av arbetstiden - hur har chefen rätt att göra?

Hej,

Jag är anställd på heltid 40 timmar i veckan, men min chef vill att jag jobbar 6 dagar i veckan mellan 6-8 timmar beroende på behovet, men max 40 timmar varje vecka. Har han rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Enligt arbetstidslagen ska alla arbetstagare ha rätt till 36 timmars sammanhängande ledighet under varje 7-dagarsperiod (14 §). Detta innebär att lagen inte ställer upp något hinder mot att din chef kan förlägga din arbetstid till 6 dagar i veckan. Om du t.ex. slutar kl 15.00 en lördag efter en 40-timmars arbetsvecka, ska du ha rätt att vara ledig 36 timmar i sträck. Då får din chef alltså lägga ditt schema så att du börjar jobba igen på måndag morgon.

I många kollektivavtal finns dock en reglering om att arbetstiden ska förläggas under fem dagar per arbetsvecka. Har din arbetsplats kollektivavtal så är mitt råd att du ska titta om det står något om arbetstidens förläggning där.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare