FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/12/2015

Förklaringsmisstag och tillitsprincipen

Hej! Jag har en fråga! Jag var och hämta ut ett packet. Damen i kassan slog tydligen in fel belopp vid betalningen! Hon ringer mig senare och vill att jag ska komma o betala mellanskillnaden. Annars kommer dom och hämtar paketet igen! Är det mitt fel att dom tagit förlite betalt eller ansvaret ligger på butiken att se till att det blir rätt??

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den bestämmelse som blir tillämplig här är 32 § Avtalslagen. Vid förklaringsmisstag gäller tillitsprincipen som regleras i just 32 § Avtalslagen, vilken anger att motparten (butiken) blir bunden av avtalet om du var i god tro. Om du istället var i ond tro, dvs du insåg, eller borde insett att priset var för lågt, då skyddas du inte utav 32 § utan ska betala mellanskillnaden. Det är dock upp till butiken att bevisa att du var i ond tro. Ifall det fanns ett angivet pris på paketet eller du visste om priset sedan innan och det uppenbarligen endast är ett mänskligt fel kommer du troligen anses vara i ond tro och betalningsskyldig.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare