Förhindra försäljning av fastighet genom stiftelse

En ideell förening förvaltar en stiftelse, och ideella föreningen äger en fastighet. Om föreningen bestämmer sig för att sälja fastigheten, kan de det? Har stiftelsen (vars syfte var att förvalta fastigheten) ingen rätt att säga nej?

Min fråga gällde säkerheten för fastigheten, ska man låta föreningen vara ägare eller stiftelsen om man vill säkra att den inte säljs?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

I ditt exempel äger en ideell förening en fastigheten och förvaltar en stiftelse som i sin tur förvaltar fastigheten. Äganderätten ligger alltså hos föreningen och föreningen kan sälja fastigheten.

Även ifall stiftelsen äger fastigheten i ditt exempel så innebär det att föreningen kontrollerar fastigheten indirekt och kan sälja den genom sin makt i stiftelsen, genom att tex ändra i stadgarna. Därför anser jag att det säkraste skulle vara att skapa en oberoende stiftelse som har syfte att förvalta fastigheten, det blir väldigt svårt att sälja fastigheten då stiftelsens ändamål kretsar kring fastigheten och ingen annan har äganderätten.

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare