Förhållande har tagit slut, vem ska betala vad?

Hej!

Jag och mitt ex handlade allt en lägenhet behöver till oss innan vi flyttade ihop. Vi hann bo tillsammans i ca 2-3 veckor innan det tog slut.

Det som han köpte för egna pengar dvs soffa, soffbord och säng tog han med sig och jag behöll det som jag hade köpt.

Efter ca 5 månader hör han av sig och påpekar att jag ska betala för dessa saker eftersom han hade använd sitt kreditkort.

Idag har jag fått betalningsförelägganden från kronofogden.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Sambolagen (SamboL) kan du läsa här.

När ett samboförhållande upphör ska en bodelningen upprättas. I denna bodelning läggs all er insats i boet ihop och delas sedan med hälften mellan er enligt 8 § SamboL. Innan det delas med hälften räknas era skulder av era enskilda insatser i boendet. Med sambor avses två personer som bor tillsammans i ett stadigvarande parförhållande och har gemensamt hushåll enligt 1 § SamboL. Eftersom ni endast bott tillsammans i 2-3 veckor så uppfyller ni inte kravet "stadigvarande". Detta förfarande är alltså inte tillämpligt, utan det får istället lösas genom en sakrättslig bedömning.

En sakrättslig bedömning sker oftast av en tvist som endast kan lösas genom att reda ut vem ägaren är. Den som är ägare av en egendom betalar helt enkelt för den. Det framgår inte tydligt av frågan vilka saker det är som han vill att du betalar för. Men om han köper en vara genom kredit, så är varken du eller han sann ägare utan det är kreditföretaget. Han måste däremot betala kreditföretaget och kan därför vända sig till dig om du tagit det som han är skyldig att ersätta kreditföretaget för.

Betalningsföreläggande är inget avgörande om vem som har rätt eller fel, utan han har helt enkelt sökt om att få betalt från dig genom kronofogden som sedan för kravet vidare. Du kan antingen erkänna kravet eller neka det, om du nekar det får han gå till domstol i tingsrätten och fortsätta kravet där. Först när domstolen dömer till hans fördel kan du få en betalningsanmärkning som fungerar som prick som kreditupplysningsföretag sätter och det blir då svårare att få lån i framtiden. Tänk på att det kan löpa ränta på kravet.

Sammanfattning

Om du har någonting som han köpt genom kreditköp och du inte betalat för detta, kan du bli betalningsskyldig. Du kan däremot lämna tillbaka sakerna som han köpt med kreditköp och på det sättet lösa problemet.

Om han köpt någonting, exempelvis en soffa, så är det hans soffa som han ska betala för och du har ingen skyldighet att betala för det.

Om han på något sätt kan bevisa genom sms eller mejl eller liknande att ni haft en överenskommelse om att betala soffan (fortsättning av exempel) gemensamt så kan du bli skyldig att betala hälften av kostnaden för soffan som han är skyldig kreditföretaget.

Om du inte anser dig vara skyldig att betala så kan det vara bra att ringa handläggaren på Kronofogden för att meddela det. Oavsett är mitt tips att du ringer och pratar med handläggaren för att reda ut eventuella frågetecken. Det är viktigt att du meddelar att ni endast bott tillsammans i 2-3 veckor.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare