Förfoganderätt över arvsandel

Hej! Jag har ärvt en tredjedel av en tomt efter min mor. Delas med hennes bror och syster. Min fråga är, kan jag sälja min tredjedel till en utomstående? Och hur går jag till väga? Vänligen Jessica

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga jag ska försöka besvara den så gott jag kan!

Vad som egentligen är den avgörande faktorn i ditt fall är vad som finns skrivet i testamenten eller tidigare gåvobrev. Har din mor skrivit i testamentet (om ett sådant finns) att fastigheten endast får säljas inom släkten eller liknande kan du inte sälja den vidare till utomstående. Du bör också ta redan på om det finns några tidigare gåvobrev/testamente där din mor har fått fastigheten med en liknande formulering. Finns liknande förbehåll så smittar de av sig på dig, det vill säga om din mor inte fick sälja den till utomstående pga ett förbehåll i gåvobrev eller testamente så får inte heller du sälja den till någon utomstående.

Om din mor inte har lämnat förbehåll i ett testamente till dig samt att din mor köpt/ärvt fastigheten tillsammans med hennes syskon och inga förbehåll som begränsar rätten att sälja den vidare till utomstående finns, får du sälja den till utomstående. I ett sådant fall kan självklart dina syskon också lägga bud på fastigheten, men du väljer själv vem du vill sälja den till. Ett annat populärt alternativ är att ni tar dit en mäklare som värderar marknadsvärdet, dvs vad de tror att du skulle fått för din del även efter en eventuell budgivning, och sedan säljer din del av fastigheten till dina syskon för det priset.

Men sammanfattningsvis så måste du alltså veta om det finns några förbehåll skrivna när fastigheten förvärvades eller om förbehåll senare har uppkommit genom gåvobrev eller testamenten. Finns inga sådana förbehåll är du fri att sälja din del till utomstående.

Hoppas det vara svar nog på din fråga!

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare