FrågaPROCESSRÄTTDomstol17/11/2018

Förfarandet i ett förenklat tvistemål

Hej, Jag köpte en bil genom mitt AB. Förutom garanti på bromsar var det ingen annan garanti på bilen. Efter köpet visade det sig att bromsarna måste åtgärdas och att tanken läckte. Efter kontakt med bilhandlaren, blev jag informerad att de skulle fixa tanken. Efter skriftlig kontakt, vägrade de att åtgärda bromsarna och tanken.

Tanken är nu utbytt (den var sönderrostad), och bromsarna har åtgärdats till en totalkostad av 17368kr. Jag tänkte ta' målet vidare till ett FT.
Frågor:
Representerar jag mig själv i domstol, eller går jag via en juridisk byrå typ Lawline?
Hur ansöker man om ett FT?
Hamnar målet där jag eller bilfirman är bokförda (Nyköping eller Eskilstuna)?
Om jag vinner målet, blir bilfirman ålagd att betala reparationskostnaderna?
Om de vägrar betala, vad händer då? Är KFM ett bra alternativ?
Hälsningar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!
Eftersom dina frågor rör processrätt blir rättegångsbalken (1942:740) (RB) direkt tillämplig. Jag kommer även kort beröra lite regler om utmätning som framgår i utsökningsbalken (1981:774) (UB). Jag kommer besvara dina frågor i den ordning du har ställt dem.

Vem representerar dig?
I 12 kap. 1 § RB framgår att en parts talan må föras genom ombud. Det innebär att du alltid har möjligheten att anlita ett ombud men det är inte något krav.

Hur ansöker man om ett FT?
När du vill att tingsrätten ska pröva din tvist är det första steget för dig att skicka in en stämningsansökan. Hur en sådan ser ut och vad den ska innehålla hittar du här: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/. Det är alldeles riktigt det som du skriver, nämligen att eftersom ditt yrkade värde uppenbart inte överstiger hälften av ett prisbasbelopp så kommer tvisten handläggas som ett förenklat tvistemål (FT-mål), 1 kap. 3d § RB. Det är inget särskilt förfarande som du behöver beakta vid ett FT-mål utan du behöver bara skicka in en stämningsansökan. När en stämningsansökan kommer in till tingsrätten kontrolleras den så att b.la domstolen är behörig, om ansökningsavgiften är betald samt det belopp som käranden (du) yrkar på. När de ser att ditt belopp kommer de därför handlägga det som ett FT-mål.

Hamnar målet där jag eller bilfirman är bokförda?

Huvudregeln är att talan ska väckas där svaranden har sin hemvist, det är det område där en fysisk person är folkbokförd eller som i ditt fall där ett bolags styrelse har sitt säte, 10 kap. 1 § RB. I ditt fall ska alltså talan väckas där bilfirman har sitt säte.

Om jag vinner målet, blir bilfirman ålagd att betala reparationskostnaderna? Om de vägrar betala, vad händer då? Är KFM ett bra alternativ?

Om du startar en process i domstol om att bilfirman ska betala reparationskostnaderna och du vinner målet i sin helhet, skulle det innebära att bilfirman blir ålagda att betala. Om domen inte överklagas av bilfirman vinner den laga kraft och kan inte längre överklagas.

Att domen har vunnit laga kraft innebär att den kan verkställas. Det innebär att svaranden (bilfirman) åläggs att betala. Om de fortfarande inte betalar bör du kontakta Kronofogdemyndigheten (KFM) som kan hjälpa dig få dina pengar. Detta gör du genom att skicka in en ansökan om verkställighet till KFM och på så sätt få hjälp av dem att få betalt. Se 1 kap. 1 §, 3 kap. 1 § Utsökningsbalken (1981:774) (UB)

Hoppas du fann detta svar hjälpsamt.

Vänliga hälsningar, Josef Lindström Habta

Josef Lindström HabtaRådgivare