FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/01/2020

Förfalskning av namnteckning till Skatteverket

Mitt ex har skrivit min namnteckning ang.våran dotters folkbokförings adress

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att ditt ex har ändrat er gemensamma dotters folkbokföringsadress utan ditt samtycke. För att kunna ändra folkbokföringen utan ditt samtycke har ditt ex förfalskat din namnteckning.

Att förfalska en annan persons underskrift kan enligt svensk lag vara ett brott. Brottet heter urkundsförfalskning och finns 14 kap 1 § brottsbalken (här). Man har gjort sig skyldig till urkundsförfalskning om man band annat har framställt en falsk urkund genom att antingen obehörigen skrivit under eller angett en annan persons namn. Det skulle även kunna vara fråga om brottet olovlig identitetsanvändning, se 4 kap 6 b § brottsbalken (här). Brottet innebär att man olovligen använder sig av en annan persons identitetsuppgifter och utger sig för att vara denna person på så sätt att personen orsakas skada eller olägenhet.

Du bör kontakta Skatteverket och informera om att ditt ex har förfalskat din namnteckning. Du bör även göra en polisanmälan om urkundsförfalskning och eventuell olovlig identitetsanvändning.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare