FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott10/07/2021

Förfalskning av betyg

Hej

Jag behöver verkligen hjälp med mitt problem. Jag har gjort fel några år sen och nu antagning.se har polis anmälat mig gör förfalskade betyg. Jag erkänner mig jättemycket och pratade med polisen med de skickade mig till tingsrätten. Jag behöver råd med att kan man prata med antagningen och be om ändra den. Jag är mycket ledsen och har inte använt något. Snälla hjälpa mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Brottet som du gjort dig skyldig till genom att förfalska dina betyg kallas för urkundsförfalskning och finns föreskrivet i 14 kap. 1 § Brottsbalken. Precis som du beskriver så har antagning.se en policy där de anmäler misstänkta förfalskningar till polisen. Min bedömning är att antagning.se lämnat över ärendet till polisen och att du därför bör lägga ditt fokus hos polisen som utreder.

Hur man hanterar en urkundsförfalskning är inte alltid lätt och vidare inte heller vad man själv kan göra i en sådan situation!

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare