FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/11/2018

förfalskad urkund - förfalskad underskrift

Hej! Vi har fått en uppsägning av vårt hyresrätt pga hyresvärden påstår at vi skrev under en handling om avstående från besittningsskydd. Vi misstänker att den är förfalskad då vi har inte skrivit under något sådant. Vi funderar nu på hur ska vi gå tillväga för att bevisa att underskrift är förfalskad och vart ska vi vända oss i fall om det handlar om förfalskning av sådana handlingar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Först och främst skulle jag tipsa er om att få se det dokument som hyresvärden påstår att ni skrivit under och få en kopia. För att kunna säga att ni inte har skrivit under ett sådant dokument. Helt enkelt att utreda att ni inte skrivit på ett sådant dokument utan att ni tänkt på det.

Om det är så att det handlar om en förfalskad underskrift kan det röra sig om en urkundsförfalskning, vilket är brottsligt. Urkundsförfalskning framgår i 14 kap 1 § brottsbalken, brottsbalken. Det kan exempelvis röra sig om att en person skrivit under en handling i någon annans namn, att man förfalskar en underskrift. Eftersom jag inte har några omständigheter är det väldigt svårt för mig att säga, därmed kan jag inte svara mer än så.

Om det är så att ni inte har skrivit på det dokument som hyresvärden påstår, så måste ni kontakta polisen och göra en polisanmälan. Därefter kommer polis och åklagare att besluta om det ska inledas en förundersökning (utredning om brott) eller inte.

Jag hoppas detta hjälper er, jag skulle absolut gå till polisen!

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare