Företräde vid exekutiv försäljning

Vid exekutiv försäljning av fastighet. hur kan servitut inskrivet 2006 få bästa rätt i fastighet när det finns inteckningar från långt innan, tex 1983 a 200000kr och 1994 a 300000kr

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fordringar och rättigheter upptas efter företräde som gäller enligt lag (12 kap 26 § utsökningsbalken). I förhållande till servitut ger inteckning företräde, om den sökes innan inskrivning av servitut (17 kap 6 § Jordabalken, JB). Inskrivning av servitut kan ge företräde framför inteckning om de sökes på samma inskrivningsdag (17 kap 6 § 2 st JB). I din fråga har inteckningarna (år 1983 och 1994) företräde framför servitutet eftersom inteckningarna skedde innan inskrivningen av servitutet (år 2006).

mvh

Therese AxénRådgivare