FrågaSKATTERÄTTÖvrigt31/10/2013

Företrädaransvar i AB

Min make och hans bror startade ett AB ihop och bestämde sig för att sätta bolaget i konkurs då de fick för stora skulder. Jag undrar nu när och hur länge de eventuellt kan hållas personligt ansvariga för bolagets skatteskulder? Det är de enda skulder som de inte hört något om efter avslutad konkurs. Övriga fordringsägare har godtagit ackordet och tingsrätten har fastställt konkursen.

Lawline svarar

I enlighet med 59 kap. 13 § skatteförfarandelagen (SFL) (https://lagen.nu/2011:1244#K59P13S1) kan företrädare för en juridisk person tillsammans med den juridiska personen bli skyldiga att betala den skatt eller de avgifter som de uppsåtligen eller av grov oaktsamhet inte har betalat. Detta kallas för företrädaransvar.

Det kan vanligtvis vara svårt att bevisa uppsåt eller grov oaktsamhet, men på det här området tillämpar domstolarna uppsåtsrekvisitet som ett medvetenhetsrekvisit: om företrädarna visste om, eller borde vetat om, att bolagets skatt hade förfallit, då är uppsåtsrekvisitet uppfyllt.

Betalningsskyldigheten startar från det att skatten är förfallen till betalning, dvs. från dagen efter förfallodagen. Det innebär att det är möjligt att vänta till sista dagen med att betala, men om företrädarna väntar till dagen efter blir de personligt ansvariga för all skatt som har förfallit fram till dess.

Den enda möjlighet företrädarna har för att undgå företrädaransvaret är att de "vidtar åtgärder för en samlad avveckling av den juridiska personens samtliga tillgångar". Det innebär är att företrädarna antingen måste ansökan om konkurs, företagsrekonstruktion, betalningsinställelse eller likvidation.

I det här fallet har din make och hans bror ansökt om att försätta aktiebolaget i konkurs. Så länge de har gjort det senast på förfallodagen så undgår de företrädaransvaret enligt 59 kap. 13 § SFL.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SvenssonRådgivare