Företags ansvar för inlämnad jacka - borttappad bricka

Min skola hade precis hyrt en lokal där vi hade julfest. Vi betalade 20kr för garderoben och fick då ut en nummerlapp. När jag skulle hem hade jag tappat min nummerlapp, jag beskrev hur jackan såg ut och vad som var i fickorna, men fick besked om att komma på måndag för att hämta den.

På måndag var det ingen kontroll över garderoben och min jacka var borta. Min kavaj som jag hängde tillsammans med jacka hängde kvar.

Har jag krav på ersättning i och med den här händelsen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När du betalade en avgift för att hänga in din jacka i garderoben så inträdde företagets ansvar för din borttappade jacka. Ni ingick då ett avtal om förvaring i och med att du lämnade in den mot en avgift, och konsumenttjänstlagen (KtjL se https://lagen.nu/1985:716) blir därmed tillämplig.

För att få tillbaka en jacka behöver man kunna uppvisa garderobsbrickan. Enligt KtjL följer att garderoben ska bedriva förvaringen av jackor på ett fackmässigt sätt, se 4 §. I detta måste anses ingå att inte lämna ut jackor till personer utan garderobsbricka om man inte är säker på att de är ägare till den aktuella jackan. Annars skulle ju garderoben riskera att lämna ut jackor till personer som inte är de rätta ägarna och i detta fall skulle garderobstjänsten inte var fackmässigt utförd och den som lämnat in sin jacka skulle kunna kräva ersättning av garderoben för den försvunna jackan.

När du kommer och vill ha ut din jacka men tappat bort din bricka måste garderobspersonalen alltså förvissa sig om att jackan verkligen är din. Detta kan t ex göras genom att du beskriver jackans utseende och eventuellt innehåll i fickor, precis som du har gjort. Ett annat sätt är att låta dig vänta med att hämta ut din jacka tills alla övriga gäster gått hem och du är den enda som är kvar i lokalen. Lagen reglerar inte närmare hur detta ska gå till.

Att personelen i detta fall bestämde att du skulle återkomma på måndagen torde inte förändra situationen att företaget är ansvarigt för förvaringen av din jacka. I och med att din kavaj som hängt ihop med din jacka var kvar torde ingen annan person använt din bricka för att olovligen ta ut din jacka, vilket annars företaget skulle kunna hävda för att försöka komma undan ersättningsskyldighet. Detta eftersom det är naturligt att inte ifrågasätta att en person är rätt "ägare" till nummerbrickan och att fel jacka därmed utlämnas.

Men som sagt ska tjänsten utföras fackmannamässigt och det kan inte anses ha gjorts i detta fall i och med att de inte har haft fortsatt bevakning över din jacka trots att det var de som sa till dig at återkomma först på måndagen. Personalen borde istället ha bett dig återkomma vid kvällens slut. Det torde således föreligga fel i tjänsten enligt 4 § KtjL och du har rätt att kräva ersättning.

31 § KtjL behandlar den ersättning du kan kräva för skadan du orsakats, och du har rätt att kräva ersättning för jackans värde om inte företagaren kan visa att det berodde på ett hinder utanför hans kontroll som han inte kunde ha räknat med och vars följder han inte kunde ha övervunnit. Detta skulle t ex kunna vara att du varit vårdslös och tappat bort din bricka och att någon annan hämtat ut din jacka med hjälp av brickan. Men som nämnts ovan du skulle kunna argumentera mot detta med det faktum att kavajen hängde var. Med andra ord kommer företaget med stor sannolikhet inte kunna undgå ansvar i detta fall och du har rätt till ersättning för jackans fulla värde.

Om de skulle argumentera att de på något sätt friskrivit sig från ansvar genom att skriva eller säga att de inte ansvarar för borttappade saker, så är inte det möjligt när konsumenttjänstlagen är tillämplig eftersom den är tvingande och de inte kan undgå ansvar, se 3 § KtjL.

Om du skulle få problem med att få ut ersättning från företaget är det bästa att kontakta Allmänna reklamationsnämnden som ofta behandlar liknande fall. Du kan kontakta dem här: http://www.arn.se/Konsument/.

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare