FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag15/04/2022

Företag som har verksamhet i flera olika rättssystem

Hej! Jag arbetar med internationell rätt för tillfället och jag ska göra ett examinerande arbete kring det. Jag har valt att fokusera på företag som har verksamheter inom de olika rättsystemen, alltså t.ex. England och Sverige. Då till min fråga. Är detta ett problem i verkligheten? Kan man som företag få rättsliga problem i det ena landet medans det man gör är lagligt i det andra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

En stats rättsystem och jurisdiktion sträcker sig som huvudregel endast inom landets territorium. Detta innebär att länders rättsystem kan se väldigt olika ut. I och med globaliseringen har dock ett ökat behov av harmonisering av staters rättssystem uppkommit för att underlätta samarbeten och handel. Ett exempel på detta är EU:s upprättande av förordningar, direktiv och avtal som till stor del gäller för samtliga medlemsstater och ämnar att närma staternas lagstiftning för att främja globalisering och exempelvis underlätta för  företag att etablera sig inom olika stater.

Trots detta har somsagt varje land rätt att skapa sina egna lagar och regler (ibland inom vissa givna ramar av ex EU, FN osv). Detta kan medföra att något som är lagenligt i en stat inte är det en annan stat. Ett tydligt exempel på detta är reglering på börsen. I Sverige finns flera olika börsmarknader vilka har egna regelverk med förutsättningar för att få befinna sig och verka på den specifika börsen. Dessa regelverk kan se väldigt olika ut runtom i världen och medföra att ett börsnoterat företag i Sverige, måste agera annorlunda för att få börsnoteras i USA.

Sammanfattningsvis har du rätt i att företag kan få rättsliga problem i ett land utan att få det i ett annat!

Jag hoppas du fick svar på din fråga och lycka till med uppsatsen!

Hanna FolkungerRådgivare