FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/02/2019

Företag hotar att anmäla konsument för falsk tillvitelse efter anmälan om falsk marknadsföring

Hej!

Jag har använt en tjänst om inte gjorde det tydligt att den kostade pengar och inte heller gjorde det de utgav sig för att göra. Därefter fick jag en faktura som jag har bestridigt skriftligt till företaget och jag har anmält dem till Konsumentverket för falsk marknadsföring. Detta företag har anmälts av massor med människor till konsumentverket och de har gjort ett beslut i ärendet, som även innehåller ett påpekande till företaget om vad som fortfarande bör beaktas av företaget. De kommer även att följa upp ärendet.

Företaget hotar nu mej med följande:

"Kostnaden samt villkor som du accepterat står klart och tydligt vid beställningsformuläret.

Obetald faktura skickas till kronofogden för indrivning. Du kan göra hur många anmälningar hos KO som du vill. Vi har rätten på vår sida.

Vi kan även komma att anmäla dig för falsk tillvitelse, då det ligger på ditt ansvar att läsa igenom våra villkor innan du beställer. Vi har inte gjort något fel. Det är du som inte följer regler."

Vad har jag för rätt och kan de stämma mig för falsk tillvitelse?

Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du i och med att du kontaktat konsumentverket fått svår på eventuella frågor om vad som utgör falsk marknadsföring och inte. Det är också svårt för mig att avgöra om företaget gjort sig skyldig till falsk marknadsföring utan att faktiskt ha sett den aktuella marknadsföringen. Men jag tänker svara på din fråga om falsk tillvitelse.

Falsk tillvitelse 15 kap 7 § Brottsbalken (BrB)

För att du ska ha begått brottet falsk tillvitelse krävs att du sanningslöst inför myndighet har antingen beskyllt en person för ett konkret brott som uppfyller brottsförutsättningarna för det aktuella brottet, att du påstått besvärad omständigheter eller att du förnekat friande eller mildrande omständigheter. Det krävs också att myndigheten ska ta upp anmälan i saken. Påstående om besvärande eller förnekande av friande eller förmildrande omständigheter gör sig inte gällande ditt fall och du kan inte heller anse ha riktat någon beskyllning om brott, se nedan.

Brott

Enligt svensk rätt kan endast fysiska personer begå och straffas för brott, dvs företag kan inte begå brott i den mening som avses i brottsbalken. Sedan utgör inte falsk marknadsföring (eller vilseledande marknadsföring som det heter i marknadsföringslagen) brott i rättslig mening det är otillåtet och kan leda till sanktioner och förbud men det är inte ett brott. Att en handling är förbjuden enligt marknadsföringslagen betyder emellertid inte att den inte också kan vara brottslig. Man skulle t ex kunna tänka sig att någon som begår brottet bedrägeri (9 kap 1 § BrB) använder sig av vilseledande marknadsföring men det är i sådana fall inte företaget som begår bedrägeri utan den brottsliga gärningen måste föras tillbaka på en människa.

Det innebär att du för att du skulle ha gjort dig skyldig till falsk tillvitelse hade behövt sanningslöst beskylla t ex företagets ägare eller någon anställd för att ha begått ett konkret brott inför myndighet och de skulle ha lett till att en anmälan om brott i straffrättslig mening togs upp.

Lawline RådgivareRådgivare