FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/05/2021

Förenklade tvistemål

Hej! Hur ser proccessen ut i förenklade tvistemål, enligt RB (1:3 d)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Förenklade tvistemål finns till för att minimera kostnaderna av att processa i domstol om mindre summor. Det finns också regler om hur förenklade tvistemål och hur dessa ska handläggas. Reglerna syftar till att förenkla processen och göra den mindre kostsamt för parterna. Vanligtvis avgörs dessa mål endast av en domare, till skillnad från ordinära mål som avgörs av 3 domare. En fördel med förenklade tvistemål är också att avgörandet kan ske snabbare.

Aya AlwanRådgivare