Föreningsrättskränkning genom lön, arbetstagare och arbetssökande.

Om arbetsgivaren erbjuder högre lön för å inte gå med facket har han rätt och göra så?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan som detta rör är ifall en föreningsrättskränkning föreligger enligt 8 § Medbestämmandelagen eller inte. En kränkning kan bland annat föreligga då en arbetsgivare vidtager åtgärd mot en arbetstagare för att få denna att inte utnyttja sin föreningsrätt (8 § Medbestämmandelagen). En del av föreningsrätten är rätten att tillhöra en arbetstagarorganisation som vanligt vis kallas för facket (7 § Medbestämmandelagen). Det går heller inte att avtala bort föreningsrätten (4 § Medbestämmandelagen).

Kan din arbetsgivares agerande innebära en föreningsrättskränkning?

Innan du har blivit anställd räknas du inte som en arbetstagare och skyddas därför inte från en föreningsrättskränkning (7 § Medbestämmandelagen). Om du blir anställd med en viss lön och senare blir hotad med sänkt lön ifall du går med i facket skulle detta vara en kränkning av din föreningsrätt. Detsamma gäller ifall din lön sänks efter du har gått med i en arbetstagarorganisation.

Konsekvenserna för arbetsgivaren

Om din arbetsgivare kränker din föreningsrätt ska han eller hon ersätta den uppkomna skadan enligt 54–55 § Medbestämmandelagen. Det vill säga att din arbetsgivare skulle bli skyldig att betala den lön som du hade innan du gick med i en arbetstagarorganisation.

Vad bör du göra nu?

Jag rekommenderar att du diskuterar detta med din arbetsgivare så att ni kommer överens om en lön som inte ska sänkas ifall du senare går med i en facklig organisation. Ifall din arbetsgivare senare kränker din föreningsrätt då du går med i ett fack kan du ta hjälp av dem för att förmå din arbetsgivare att ersätta din skada enligt 54–55 § Medbestämmandelagen.

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare