Föreligger hyreskontrakt med sambo då denne inte står på hyreskontraktet?

Hej, Min dotter hyr en villa som jag och min fru äger. Hon har ett hyreskontrakt sedan ett år tillbaka. Hennes pojkvän som även är far till hennes barn (5 månader) har flyttat in och har även skrivit sig på adressen. Nu efter många sorger och bedrövelser (fysiskt och psykiskt våld) säger han att han skall flytta ut ur huset. Min dotter vill att han lämnar bostaden omgående men han hävdar att han har rätt enl. hyreslagen att stanna i 3 månader. Han har inget kontrakt som ger honom rätt att bo där. Han har heller inget muntligt avtal som ger honom rätt att bo i vår fastighet. Vad är det som gäller och vad bör vi göra?

Oroliga föräldrar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Har ni som hyresvärd inget avtal med din dotters före detta sambo, är han troligen att se som inneboende och inte som hyresgäst. Som jag förstått er är inte hyresrätten införskaffad för gemensamt bruk heller, varför sambolagen inte är tillämplig och kan ge honom rätt till hyresrätten. Har inte er dotter och sambon heller någon form av hyresavtal, har han inte heller andrahandskontrakt eller liknande.

Vad det här betyder är att han troligen inte har någon laglig rätt att bo i hyresrätten. Då har han heller inte rätt till de tre månaders uppsägningstid som hyreslagen ger. Om det är så som jag förstått det, kan ni vända er till hyresnämnden om sambon skulle vägra flytta ut. De tar hand om hyrestvister.

Hoppas mitt svar hjälpt er!

Lawline RådgivareRådgivare