FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/01/2022

Föreligger det något hinder för brandkåren att anställa någon som tidigare blivit dömd för brott?

Anställer brandkåren dömda ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har funderingar kring hur arbetsmöjligheterna inom brandkåren ser ut för någon som har anmärkningar om brott i belastningsregistret. Det vill säga för en person som har en så kallad "prick i registret". Reglerna som är relevanta för att kunna besvara din fråga återfinns främst i Lag om belastningsregister.

Brandkåren är fri att själv välja vilka krav de vill uppställa för att någon ska bli anställd

Det föreligger inget rättsligt förbud för brandkåren att anställa någon som blivit dömd för brott. Däremot föreligger det fri anställningsrätt i Sverige. Detta innebär att det är arbetsgivaren själv (brandkåren i detta fall) som bestämmer vem som ska anställas. Likaså vilka krav som ska uppställas för att någon ska kunna anställas. Det ligger alltså på brandkåren själv att avgöra vilka kriterier som är respektive inte är viktiga för att personen i fråga ska anses vara lämplig för jobbet. Rätten för arbetsgivare att anställa vem de vill är vidsträckt men begränsas av diskrimineringslagstiftningen.

Diskrimineringslagstiftningen utgör inget hinder för brandkårens fria anställningsrätt i detta fall

Diskrimineringslagen är tvingande och innebär ett förbud mot all diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och ålder,1:4 ihop med 1:5 Diskrimineringslagen. Förbudet innebär att en arbetsgivare inte får välja bort en arbetstagare enbart på grund av någon av dessa grunder. Då tidigare brottslighet inte är en grund som tas upp i diskrimineringslagen utgör diskrimineringslagstiftningen inget hinder för den fria anställningsrätten i detta fall, jfr 1:5 Diskrimineringslagen. Brandkåren är därför fri att sålla bort arbetssökande med anmärkningar om brott i belastningsregistret.

Rätten till ett utdrag från belastningsregistret är dock enbart din

En arbetsgivare har dock som utgångspunkt ingen rätt att ta del av någons belastningsregister. Denna rätt tillfaller alltså som huvudregel enbart dig själv, 9 § Belastningsregisterlagen. Det finns dock undantag till denna regel. Vissa verksamheter har nämligen en självständig rätt att ta del av uppgifter om dig från belastningsregistret, se 6 § Belastningsregisterlagen med hänvisning till förordningen om belastningsregister. Denna rätt tillkommer bland annat arbetsgivare inom säkerhetspolisen och tullverket, arbetsgivaren inom psykisk vård eller vård av barn och ungdomar . Mer detaljerad information om vilka verksamheter som har denna rätt finner du HÄR.

Den fria anställningsrätten medför dock att brandkåren kan uppställa krav på uppvisad kopia av belastningsutdraget

Rätten att själv göra utdrag ur belastningsregistret tillfaller alltså enbart vissa verksamheter. Det är därför vanligt att arbetsgivare istället (som ett krav i anställningsprocessen) begär att den arbetssökande själv ska inlämnar en kopia av utdraget som personen själv begärt ut från polisen. Huruvida brandkåren skulle kunna uppställa ett sådant krav vid deras anställningsprocess kan jag inte svara på. Detta är dock mycket möjligt till följd av att brandkåren, likt alla andra arbetsgivare, som sagt har fri anställningsrätt och därav fri rätt att själv bestämma vilka krav som ska ställas för att någon ska kunna anställas.

Sammantaget finns det inget rättsligt förbud för en brandkår att anställa någon som tidigare blivit dömd för brott. Då brandkåren, liksom andra arbetsgivare, har en fri anställningsrätt har de själva rätt att bestämma ifall ett krav på uppvisat belastningsregister är något de vill uppställa eller inte. Likaså medför den fria anställningsrätten en rätt för brandkåren att själv bestämma hur pass stor vikt en sådan prick i registret ska tillmätas vid bedömningen om den sökande är lämplig för jobbet eller inte. Polisen själv betonar dock att ett utdrag från belastningsregistret endast bör utgöra en del av bedömningen om en person är lämplig för arbetet. Att någon har anmärkningar om brott behöver alltså inte betyda att personen inte skulle kunna utföra arbetet på ett tillfredsställande sätt.

Mitt främsta råd till dig är att vända dig till myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Då det är denna myndighet som utbildar brandmän bör de ha större inblick i hur arbetsmöjligheterna ser ut för någon med en prick i registret.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga och jag önskar dig all lycka till i framtiden!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare