Före detta sambos rätt att bo kvar

Hej, Min systerson skall separera. Han har en hyreslägenhet sedan flera år tillbaka. För ca. 1 år sedan flyttar hans före detta flickvän in i lägenheten. Hon skriver sig inte där för hon har en egen lägenhet som hon hyr ut i andra hand. Men enligt hans före detta flickvän som hävdar att hon enligt sambolagen har rätt att bo kvar i hans lägenhet tills hon får tillbaka sin lägenhet. Hon har hyrt ut sin lägenhet i ett halvt år i taget. Beroende på vad som står i hennes kontrakt med andrahandshyresgästen om vilken uppsägningstid det står där har hon rätt att lika länge bo kvar hos min systerson. Står det ingen uppsägningstid på kontraktet är det till hyrestiden gått ut efter ett halvt år. Skall han verkligen behöva ha henne boende hos sig så länge? Hon har en egen familj som hon skulle kunns bo hos. Hälsningar Nina

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns ingen bestämmelse i sambolagen som ger en före detta sambo rätt att bo kvar i den andra sambons hem, om inte detta hem utgör samboegendom. För att en bostad ska utgöra samboegendom ska den ha anskaffats för att samborna gemensamt ska bo i den. När det gäller en hyreslägenhet måste de alltså ha haft avsikten att bo i lägenheten ihop när de skrev på hyreskontraktet. Så är ju inte fallet för din systerson och hans före detta, eftersom han bodde där ett antal år innan hon flyttade in. Deras bostad kan därför inte räknas som samboegendom och ska därför inte vara del i en bodelning. Därmed har hon heller ingen möjlig lagstadgad rätt att bo kvar i den.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare