Före detta sambos folkbokföring

Hej. Mitt problem är som följer: Jag och min tidigare partner har sedan länge varit folkbokförda hos mina föräldrar där vi även varit inneboende. Vi räknas vad jag förstår som sambos enligt lagen. Nu har våran relation upphört (sedan en längre tid) men vi är båda folkbokförda på samma adress som tidigare (där bara jag nu bor inneboende tillsammans med mina föräldrar). Vad jag förstår, är vi fortfarande registrerade som sambos? Min föredetta partner har inget eget boende och kan alltså inte folkbokföra sig i nuläget på en annan adress (hon har bott tillfälligt hos vänner och är nu utomlands). Vad gör jag? Våran relation har upphört men hur kan jag bevisa det? Vart kan hon folkbokföra sig om hon inte har eget boende?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring vad som gäller för folkbokföring då din före detta sambo inte har något fast boende och nu ska flytta utomlands.

Regler kring folkbokföring

Reglerna som gäller kring rätt bokföring finns att hitta i folkbokföringslagen (6-15 §§ folkbokföringslag). En person ska anses vara bosatt där denna spenderar störst andel tid av sin dygnsvila och där de har sin "egentliga hemvist" (7 § folkbokföringslag). Skatteverket kan begära att en göra en utredning om de misstänker att en person inte bor där den är skriven och om man medvetet gör fel kan det även utgöra folkbokföringsbrott (31 § folkbokföringslag och 42 § folkbokföringslag).

Hur detta tillämpas i ditt fall

Hur detta gäller i ditt fall är svårt att säga. Jag har inte fått tillräckliga uppgifter kring hur din före detta sambo bor hos sina vänner samt hur länge hon ska bo utomlands. Det som är viktigast är att du gör din före detta sambo medveten om att en felaktig folkbokföring inte är lagligt och att det finns sätt att folkbokföra sig trots att man bor på flera adresser eller bor utomlands. Information om detta går att hitta på skatteverket och nedan kommer jag länka två sidor som kan vara värda att titta på för din före detta sambo. Om din före detta sambo inte skulle vilja följa dessa råd och inte heller kontakta skatteverket kan du ringa skatteverket själv och berätta för dem att han/hon inte längre är skriven hos dina föräldrar. Utan någon av dessa åtgärder tror jag det skulle vara svårt att bevisa att ni inte är sambos men där skulle jag även behöva mer uppgifter om jag skulle ge ett mer utförligt svar.

Skatteverket

- bo på flera adresser (länk)

- bo utomlands (länk)

- allmänt om folkbokföring (länk)

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare