FrågaPROCESSRÄTTDomstol07/10/2019

Fordrings värde efter domstolsbeslut.

Hej

Vårt gamla bolag har en skuld till SV på 1.300.000, som säkerhet har ägaren pantsatt ett PB i privat villa på 1.000.000. Nu har TR fastslagit att ägaren skall betala 1.150.000 i en dom. Men SV vägrar att släppa pantbrevet om dom inte får 1.300.000 !!! Kan dom göra så????

Med vänlig hälsning

Magnus Hugosson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar om SV gör rätt i er situation, även så tolkar jag SV som skatteverket, samt TR som tingsrätten.

Om TR i en rättegång fastslagit att fordran är 1,150M så innebär det att fordringen nu är värd 1,150M. I Sverige använder vi oss av ett juridiskt koncept som kallas rättskraft, som mer eller mindre innebär att en fråga inte kan tas upp till domstol igen efter frågan blivit dömd innan, 17:11 RB

Kort sagt innebär det att frågan om vad fordringen är värd aldrig mer kan tas upp i domstol igen. Det medför även betydelsen fordringen värde inte kommer ändras från 1,150M och att de har en skyldighet att lämna tillbaka pantbrevet efter fordringen är betald.

Jakob WestlingRådgivare