FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/03/2019

Fordran på konkursbo ingår i bodelning

Min man och jag ska skiljas. Jag undrar om hans fordran på ett konkursbo ska ingå i bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om detta finns i äktenskapsbalken.

Vid skilsmässa ska en bodelning ske utifrån de egendomsförhållanden som fanns när talan om äktenskapsskillnad väcktes, alltså den dag då ansökan om skilsmässa nått tingsrätten (9 kap. 1–2 § ÄktB). Det betyder att skulder och tillgångar som tillkommer efter den tidpunkten inte ska räknas med.

I bodelningen ingår allt som är giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom genom äktenskapsförord eller villkor från en utomstående person vid gåva, testamente eller arv (7 kap. 1–2 § ÄktB). Dessutom får vissa typer av giftorättsgods undantas ur bodelningen, till exempel kläder och vissa rättigheter/ersättningar (10 kap. 1–5 § ÄktB). Om din mans fordran är av personlig art eller inte kan överlåtas till någon annan, till exempel lön eller skadestånd på grund av kränkning eller personskada, ska den inte ingå (10 kap. 3 § första stycket ÄktB).

Sammanfattningsvis kommer den mans fordran att ingå om den uppkommit innan er ansökan kommit in till tingsrätten och den inte är en rättighet som inte kan överlåtas/av personlig art.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare