Fördelning av tillgångarna mellan mig och min halvsyster

Min far avled för 5 år sedan,jag har en syster.

När dödsfallsintyget kom visade det sig att min pappa inte var far till henne.

Behållningen tillföll mamma,jag fick aldrig ut min laglott efter pappa.

Nu har mamma avlidit,hur ska tillgångarna fördelas mellan mig och min halvsyster?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar hur tillgångarna efter din mamma och pappa ska fördelas mellan dig och din halvsyster. Reglerna som styr vad som gäller finns i ärvdabalken (ÄB). Jag utgår från att ingen av dina föräldrar hade skrivit något testamente. Här under går jag därför igenom hur tillgångarna ska fördelas enligt den allmänna arvsordningen.

Arvet

Du är den närmsta arvingen efter din pappa i och med att du är hans enda barn. Det betyder att det är du som ska ärva allt efter honom. (2 kap. 1 § ÄB).

När din pappa avled tog din mamma över behållningen. I samband med det fick du rätt till efterarv efter din pappa. Det innebär att du nu har rätt till hälften av tillgångarna som din mamma hade när hon avled som efterarv efter din pappa. (3 kap. 1 – 2 § ÄB).

Av de tillgångarna som din mamma hade när hon avled ska den andra hälften fördelas mellan din mammas närmsta arvingar. Det är du och din halvsyster som är er mammas närmsta arvingar eftersom ni är hennes barn. Ni får därför ärva 1/4 var av de sammanlagda tillgångarna i arv efter er mamma. (2 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattning

Du har rätt till 3/4 av tillgångarna medan din halvsyster har rätt till 1/4 av tillgångarna. Anledningen till att du får ärva mer än din halvsyster är eftersom du har rätt till efterarv efter din pappa.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare