Fördelning av samboegendom där ena sambon betalat mer

Hej,

För 10 år sedan köpte /byggde jag o min sambo ett hus. Jag hade 450000kr med mig in i köpet. Nu ska vi dela på oss, finns det ngt sätt som gör att jag har rätt till de pengarna?

Inget avtal är skrivet. Vi har 2 barn ihop.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så undrar du om du har rätt till ett högre värde av huset eftersom du gick in med 450 000 kr vid köpet.

Egendom som ingår vid en bodelning (samboegendom)

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras på begäran av en av samborna. Vid en bodelning ska samboegendomen delas lika mellan er (8 § Sambolag). Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag som ni har anskaffat för gemensamt bruk (3 § Sambolag). Jag tolkar det som att huset ni köpte/byggde var er gemensamma bostad och att ni köpte det för gemensam användning. Huset utgör därför samboegendom.

Hur samboegendomen fördelas

Efter avdragna skulder ska värdet på samboegendomen delas lika mellan er (14 § Sambolag). Det spelar ingen roll vem som har betalat den största andelen av huset, utan samboegendomen ska delas lika mellan er. Då egendomen ska delas lika mellan er så kan du inte få ut mer än hälften av värdet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Anna MånssonRådgivare