Fördelning av samboegendom där ena sambon betalat handpenning med pengar från arv

Hej! Jag har varit sambo sedan 19 år tillbaka. 2015 köpte vi en villa tillsammans. För att slippa onödiga lån, använde jag/vi mitt arv efter mina föräldrar till handpenning. Nu har vi separerat. När vi på banken skulle få hjälp med utköp av villan räknades inte "mina" pengar in. Utan värdet på huset - lån delat på två. Jag fick en mindre summa av exet som behåller huset. Nu vägrar han diskuterat mitt arv, jag får skylla mig själv. Jag tycker att det är mina pengar... Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer redogöra för hur fördelningen av egendom mellan sambor ser ut när ett samboförhållande upphör.

Vad som ingår i en bodelning

På begäran av en av samborna ska en bodelning göras. Vid bodelningen är det samboegendomen som ska delas mellan er (8 § Sambolag). Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag som har anskaffats i syfte att ni ska använda det gemensamt (3 § Sambolag). Jag tolkar det som att villan varit er gemensamma bostad och inte en fritidsfastighet samt att ni köpt den tillsammans. Villan utgör därför samboegendom.

Fördelning av samboegendom

Värdet på er samboegendom ska efter avdrag av skulder delas lika mellan er båda (14 § Sambolag). Det vill säga på samma sätt som banken gjort. Det spelar ingen roll vem som har betalat den största andelen för villan eller äger den, utan samboegendomen ska delas lika mellan er. Då egendomen ska delas lika mellan er så kan du tyvärr inte få ut mer än hälften av värdet, trots att du gick in med ditt arv som handpenning.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Anna MånssonRådgivare