Fördelning av samboegendom

Hej

Skriver på min dotters vägnar, min dotter har en 11 månader gammal son tillsammans med en man, de har gemensam vårdnad. De är särbos pga att min dotters lägenhet ( hyresrätt), är en liten etta. Nu har hon möjlighet att byta sin etta mot en större (hyresrätt), pappan kommer då att flytta in i den större lägenheten, de kommer bli sambos.

Finns det möjlighet att skriva ett samboavtal där det står att pappan inte har rätt till lägenheten om de går skilda vägar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Sambolagen (SamboL) gäller då två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll.

Vad är samboegendom?

Samboegendom är gemensam bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Bohag är b.la. möbler och hushållsmaskiner som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § SamboL). Den egendom som ska bli föremål för bodelning är bara bostad och bohag och all annan egendom faller utanför bodelningen. I dotterns fall har hyresrätten förvärvats för gemensam användning och är samboegendom.

Vem har rätt till hyresrätten när samboförhållandet upplöses?

Den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har rätt att få denna egendom (16 § andra stycket SamboL). Huvudregeln är att den sambo som ska bo med barnen anses ha det största behovet av bostaden. Om dottern och pappan har kommit överens om att sonen ska bo med henne vid en eventuell separation så kommer din dotter att anses ha det största behovet av hyresrätten.

Vad gäller för samboavtal?

Ett samboavtal skrivs om sambor vill avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (9 § första stycket SamboL). Samboavtalet ska vara skriftligt och undertecknas av samborna (9 § andra stycket SamboL). Samboavtalet behöver inte registreras. Din dotter och pappan kan bestämma och reglera hur fördelningen av samboegendomen ska ske med ett samboavtal.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om du behöver mer hjälp är du välkommen att kontakta någon av våra jurister här.

Vänligen,

Tina HashemRådgivare