Fördelning av kvarlåtenskap vid jämkning av testamente

Min mamma är död. Jag är ensam bröstarvinge, min pappa dog 1997. I hennes testamente står så här: 25% av min kvarlåtenskap ska gå till Djursjukhuset och 75% till min sonson.( Jag har även en dotter, bör tilläggas.) om jag nu bestrider detta och hävdarr min rätt till laglotten om 50%, hur fördelas då återstoden mellan sonson och djursjukhus? 75/25 eller? Jag och min son har inget otalt och han har lovat min dotter att reparera denna nesliga fördelning, som deras farmor lämnat efter sig.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga till Lawline.

Det är precis som du säger - om du påkallar jämkning och begär din laglott ska den nämnda fördelningen gälla återstoden. 50 % av kvarlåtenskapen tillfaller alltså dig och av de resterande 50 % tillfaller 25 % djursjukhuset och resten din son.

Lawline RådgivareRådgivare