Fördelning av kvarlåtenskap

"Efter bådas vår död ska kvarlåtenskaperna fördelas så att Våra 2 döttrar erhåller sina laglotter. Kvarlåtenskaperna skall i övrigt tillfalla vår son." Värdet på kvarlåtenskap är 1 milj. Vad får var och en av oss då? Vi är 3 syskon.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Denna skrivelse innebär att kvarlåtenskapen först delas på tre. Värdet på varje del representerar den arvslott som varje arvinge hade fått om det inte hade funnits något testamente, d.v.s. ca 333,000 kr var.

Testamentet föreskriver dock att de två döttrarna ska få ut sin laglott, vilket innebär halva arvslotten. Varje dotter ska alltså få 333,000/2, d.v.s. 166,500 kr.

Resten av kvarlåtenskapen kommer att tillfalla sonen. Med ovan gjorda avrundningar kommer han att få 670,000 kr.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare