FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/06/2014

Fördelning av kostnader vid hämtning och lämning av barn

Hej. det är så att jag har ett umgängesbarn som jag varannan helg. ska den som har umgänge både hämnta å lämna eller ta varannan gång eller ska den andra föräldern som barnet bor hos fixa hämtningen å lämningen ? Den andra föräldern får både barnbidrag å underhåll för barnet vill jag tillägga. MVH Fredrik

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Det saknas uttryckliga regler kring vem av föräldrarna som ska sköta hämtning och lämning av barnet när barnet bor endast hos en förälder. Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, ska dock den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det ska ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter, vilket följer av 6:15b Föräldrabalken

Hoppas du fått svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare