Fördelning av kostnader efter separation

Hejsan

Jag och sambo står inför en separation.

Vi har köpt ett hus tillsammans och står 50/50 på lånen. Hon vill bo kvar i huset och så småningom vill hon att sin nya kärlek ska flytta in. Fram tills att vi hittat en lösning funderar vi på att vi i huset olika veckor för barnens skull och om det eventuellt blir en försäljning så måste vi också vara "särbos" en period.

Min fråga är vad som gäller med ekonomin?

Under tiden som vi har varit tillsammans har vi haft gemensam ekonomi. Jag har betydligt högre lön än henne och har därför betalat en större del. Nu bör vi inte längre är ett par men förmodligen behöver behålla huset en period framåt menar jag att ekonomin bör delas 50/50 medans hon säger att det ska regleras efter våra löner. Vad är det som gäller? Vi har två barn ihop och när det gäller kostnader för dom så är det självklart att vi ska dela lika. Men allt det andra..lån, försäkring, el etc.

Vi leasar även en bil tillsammans..kan man "skriva över" den på någon utav oss?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Kostnaderna för huset

Utgångspunkten är att så länge ni äger lika stor del av huset ska kostnaderna regleras på samma sätt. Detta är utgångspunkten för all samägd egendom – därmed också fastigheter - så länge ingenting annat har avtalats er emellan (1 § samäganderättslagen). Du har med andra ord ingen skyldighet att stå för en större del av kostnaderna med anledning av att du har bättre ekonomi än din sambo.

Leasingbilen

Gällande den leasade bilen bör det inte vara något problem att "skriva över" bilen helt och hållet på den ena av er, men ni bör givetvis höra med företaget ni leasat bilen ifrån kring detaljerna. Jag vet exempelvis att vissa leasingföretag tar ut en avgift vid ändringar i kontraktet. Dessa villkor hittar du i leasingvillkoren eller genom att kontakta företaget ni leasat bilen av.

Lycka till och varmt välkommen att återkomma till oss om du har några ytterligare frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare