FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2014

Fördelning av kostnad för resor till umgängesförälder

Jag har en fråga angående mina barns resor till deras pappa, som bor 25 mil bort. Jag är boendeförälder, och barnens pappa är umgängesförälder. Barnen åker till sin pappa varannan helg.

Barnens pappa har högre inkomst än mig, och det var barnens pappa som valde att flytta från hemorten.

Vilka är mina skyldigheter för barnens resor till umgängesföräldern?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Boendeföräldern är skyldig att betala en skälig del av resekostnaderna enligt Föräldrabalken 6:15b (som du hittar här). Det innebär följande: Det ska som huvudregel vara mer än 10 mil mellan föräldrarna annars anses det handla om för små summor. Att det var barnens far som valde att flytta får endast betydelse om han inte haft ett godtagbart skäl att flytta dit, i så fall kan betalningsskyldigheten minskas med ett efter omständigheterna lämpligt belopp. Har han arbete eller annan koppling till sin nuvarande bostadsort borde han dock ha ett godtagbart skäl.

Hur kostnaden ska fördelas anges inte, men det brukar göras efter samma principer som gäller för fördelningen av underhållsbidraget till barnen. Det görs enligt FB 7 kap. 1-4 §§ (här). Lite förenklat innebär det att kostnaden ska fördelas proportionellt i förhållande till föräldrarnas respektive inkomst. Föräldrarnas disponibla inkomst (inkomst med vissa avdrag som anges i FB 7:3) läggs samman och sedan räknar man ut hur stor andel den ena förälderns inkomst är av båda föräldrarnas sammanlagda. Lika stor andel av resekostnaden ska den föräldern betala.

Då barnens pappa hör en större inkomst kommer han därför stå för en större del av resekostnaden, lite beroende på vilka avdrag som ni har rätt till.

Hur resorna ska gå till lämnas helt till föräldrarnas, men i FB 6:15 (här) anges att föräldrarna har ett gemensamt ansvar att se till att barnets barnets behov umgänge med den förälder de inte bor tillsammans med tillgodoses.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare