FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/06/2013

Fördelning av fastighet vid äktenskapsskillnad

Jag och min man ska separera. Vi äger ett hus tillsammans och han tänker skriva över det på mig utan att göra vinstanspråk. Jag undrar om han kan komma senare och göra anspråk på huset eller begära att jag ska lösa ut honom om han har skrivit över huset på mig tidigare.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Era ekonomiska förehavanden rörande fastigheten bör avgöras genom en bodelning. När en bodelning slutförts och huset lagts på din lott kan din man inte återkomma och kräva dig på någon del av huset. Om ni inte gör bodelning kan han dock återkomma senare och kräva sin del i fastigheten genom bodelning. Praxis anger ingen klar gräns för hur länge man kan vänta med att begära bodelning, men i ett fall hade en make väntat 10 år med att begära bodelning och hade dessutom en rimlig förklaring till fördröjningen vilket gjorde att hans begäran godtogs av Högsta domstolen (NJA 2009 s. 437 https://lagen.nu/dom/nja/2009s437 ).

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare