FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/05/2017

Fördelning av bostad vid sambors separation

Hej,

Jag och min sambo ska separera och jag ska köpa ut henne ur huset som vi har köpt tillsammans. Jag står som ägare till 90% av huset och min sambo på 10% av huset. Vi har varit sambos i tre år och vi har inte avtalat bort sambolagen.

Nu är min fråga om jag kommer behöva köpa ut henne för 50% av värdeökningen på huset eller endast de 10% som han faktiskt äger?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör på grund av separation ska bodelning ske om någon av samborna begär det. Samboegendomen ska då fördelas mellan de båda samborna (8 § sambolagen). Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Det som återstår av samboegendomen efter avdrag för eventuella skulder ska läggas samman och sedan delas lika på de båda samborna (14 § sambolagen).

Sammanfattningsvis kan konstateras att bostaden ska delas lika (50 % var) oavsett vem som äger bostaden.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare