Fördelning av arv

Hej! En nära släkting har nyligen gått bort. Han har två barn sedan tidigare äktenskap (båda över 18), men är sedan några år omgift. Några år efter giftermålet adopterade de ett gemensamt barn (under 18). Vem ärver vad? Änkan, adoptivbarnet samt hans två barn sedan tidigare äktenskap?

Vänligen,

Caroline

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arv regleras i Ärvdabalken (ÄB).

När någon avlider och inget testamente är upprättat gäller den legala arvsordningen. Den legala arvsordningen finns i 2 kap ÄB och bestämmer vilka som får ärva samt i vilken ordning de ärver. Din släkting har tre barn vilka alla ärver först enligt 2:1 ÄB. De är vad man kallar bröstarvingar. Adoptivbarn betraktas i lagens mening som den dödes barn i samma utsträckning som de biologiska barnen, 4:8 Föräldrabalken (FB). Enligt den legala arvsordningen ska arvet delas lika mellan de tre barnen.

Eftersom din släkting var gift ärver dock änkan före barnet som de har tillsammans (dvs det barn som är under 18 år). Barnen som din släkting hade sedan tidigare (de som är över 18 år) får dock ut sitt arv med en gång 3:1 ÄB. Barn från ett tidigare äktenskap kallas för särkullbarn. Barnet under 18 år kommer att få ut sitt arv först när den andra föräldern (änkan) avlider 3:2 ÄB.

Alla barn kommer alltså att få ut sitt arv men barnet som din släkting har tillsammans med änkan kommer inte att få ut sitt arv med en gång. Det får däremot syskonen från det tidigare äktenskapet. Din släktings förmögenhet kommer alltså att delas i tre delar, en del för varje barn. Barnen från det tidigare äktenskapet får sina delar med en gång. Den sista delen, som är den del barnet under 18 år skulle fått, får änkan. Det är alltså änkan och de båda barnen över 18 år som ska dela på arvet.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Amanda HärleRådgivare