fördelning av arv

min mamma gifte om sig för många år sedan. C han avled för 19 år sedan. Han hade en vuxen son. mamma hade 2 döttrar. För 5 år sedan dog en av hennes döttrar som efterlämnade 2 vuxna döttrar

För några månader sen avled mamma 96 år.

Kvar finns jag dotter. Min avlidnas dotters 2 döttrar.och C son.

Hur fördelas arvet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt så har din mammas man (C) gått bort för ett tag sen och nu har din även din mamma tyvärr gått bort. Kvar i livet är nu du, din systers 2 barn och C son.

Jag utgår ifrån att det inte finns ett testamente och att arvet efter C redan har fördelats.

I Svensk rätt har alla biologiska barn rätt till lika andel av arvet, så du och din syster har alla rätt till hälften. Tyvärr har en av dina systrar avlidit och då går arvet istället vidare till hennes barn som delar lika på det, 1/4. Eftersom att C son inte är din mammas biologiska barn har han inte rätt till arv ifrån din mamma.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare