Fördela tillgångar genom upprätta testamente

Hej!

Min far har bett om hjälp med att skriva lite saker som han önskar efter sin bortgång. Då vi är 4 st biologiska syskon (inga halvsyskon finnes oss veteligen) som inte samspråkar så bra så önskar min far skriva ett "Testamente" där det framgår tydligt vad han önskar att respektive barn skall få ärva. Vi pratar här om möbler som legat i släkten i ett par generationer och jag vet i dagsläget så har vi alla olika önskemål om dessa ting. Det borde egentligen inte vara några problem men jag är rädd för den konflikt som ev kan uppstå.

Min pappa är särbo med en kvinna som har ett fåtal saker i hans hem och jag har bett henne att hon skriver ner och fota det som är hennes så det inte råder några tvivel om detta.

Hur kan vi skriva ett bra papper som visar vad vi barn önskar ärva och sen, hur skall det bevittnas så det inte uppstår några konflikter oss syskon emellan? Vi vill även tillägga särbons ägodelar i detta brev.

Mycket tacksam för svar

Med vänlig hälsning

Eva Dahlin

Lawline svarar

Hej och tack för att du använder våra tjänster!

Det "papper" ni efterfrågar är onekligen ett testamente. För att er far ska kunna styra hur tillgångarna fördelas efter hans bortgång, måste det ske genom testamente för att få bindande verkan.

Eftersom det är er fars egendom det är fråga om, är det endast han som kan styra över denna fördelning. Ni som är arvtagare kan självklart meddela er far hur ni önskar att fördelningen ska ske, men där finns inget formellt sett för er att styra över er fars egendom medans han fortfarande är i livet.

Den här tjänster lämpar sig tyvärr inte för att föreslå något innehåll i testamente, för att ge den effekt ni önskar. Utan för det rekommenderar jag å det starkaste att ni kontaktar en professionell jurist för att upprätta en sådan handling. Skulle en sådan handling upprättas och skulle något vara fel i själva innehållet, kan det ge väldigt svåra konsekvenser när dödsboet väl ska skiftas. Det är inte ovanligt att tvister av sådant slag kan pågå i flera år.

Om ni ska kontakta en professionell jurist så föreslår jag vår sponsor som är störst i Sverige på det här området. Dem hittar du i länken nedan

Med vänliga hälsningar

fredrik.norberg@lawline.se

Fredrik NorbergRådgivare