FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2018

Fördela giftorättsgods

vad kan man göra när man har ett gemensamt huslån 50/50 med fd make. Jag bor inte kvar i vårt gemensamma hus utan har flyttat och bor i hyreslägenhet medans han bor kvar och betalar på huslånet. Han är inte intresserad av att köpa loss mig/ta över hela lånet. Jag har skulder till kronofogden och vill söka skuldsanering.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga framgår inte om du och din fd. make har gjort bodelning eller inte. Om ni inte har gjort någon bodelning efter skilsmässan kan du, om fd. maken vägrar att bodela, ansöka om bodelningsförrättare vid tingsrätten i kommunen, då utsätter tingsrätten en bodelare och ni får dela på kostnaderna.

Det finns ingen preskriptionstid på rätten att begära bodelning men det bör göras så snart som möjligt efter en skilsmässa. Vid en bodelning fördelas boets tillgångar (tillgångar fram till dagen då skilsmässoansökan kom in till tingsrätten) och skulder mellan makarna, du kan på så vis få till en försäljning av huset och därigenom betala tillbaka lånet och eventuella andra skulder. Du kan också anlita en jurist som medlare mellan dig och maken för att försöka minimera kostnaderna för bodelningsförrättare men ändå uppnå en rättvis bodelning.

Om du har skrivit ett bodelningsavtal men delvis samäger huset, kan du begära att huset säljs på offentlig auktion enligt 6 § samäganderättslagen. I detta fall ska du ansöka om att god man utses för att försälja fastigheten på offentlig auktion. Även i detta fall får delägarna dela på kostnaderna. Ansökan gör du till Tingsrätten. Nackdelen med offentlig auktion är att priset ofta blir lägre än marknadspriset.

Om du vill anlita en av våra jurister kan du boka tid https://lawline.se/boka

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare