Förbud mot gåvor till svärdotter/svärson?

I ett gåvobrev till två syskon av sju har våra föräldrar gett 50% av gåvan till svärdottern likaså till en svärson. "Gåvan ska ej ses som förtida arv."

Kan man ge så till ej arvsberättigad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret på din fråga är ja. I svensk rätt finns inga regler som anger vilka man inte får ge gåvor till. Apropå formuleringen att gåvan inte ska ses som förtida arv så riktar sig denna formulering endast till de två syskonen som erhöll gåvan av dina föräldrar. Detta eftersom att dina syskons partners (dina föräldrars svärson/svärdotter) inte har någon självständig arvsrätt efter dina föräldrar när de går bort förutsatt att de inte blivit testamenterade.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Josef Lindström HabtaRådgivare