Förbehåll om att arv inte är att anse som förskott hållbarhet

Om det är inskrivet "detta är ej förskott på arv" Vilka möjligheter finns det att ändå hävda att det SKALL anses som ett förskott på arv? I detta fall skog värd flera miljoner som gavs till en bröstarvinge och man lämnade de andra två utanför (förutom en avsevärd mindre summa pengar)

Finns det möjligen domar i andra fall att kika på där man fått det korrigerat till att det ska anses som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sammanfattning

Tyvärr finns väldigt liten chans att få en gåva som inte är förskott på arv att anses som förskott på arv då detta är den givandes uttryckliga vilja.

Ett sätt att försöka klandra det är genom att hävda att det skett genom vilseledande och att en väldigt dement person inte själv kunnat utföra denna gåva.

Allmänt

För att det ska vara frågan om förskott på arv måste en gåva ges i innan arvet ska ges ut. Personen som ger bort egendom ska alltså vara i livet när egendomen ges bort.

Detta är viktigt eftersom att en grundtanke vid arv är att den dödes vilja ska vara det som avgör hur arvet utformas. Denna vilja kan klargöras på ett flertal sätt, t.ex. genom ett testamente.

Ett annat sätt är att ge ett förskott på arvet. Då får personen som ger bort det möjlighet att ge bort saker så att den upplever att fördelningen blivit korrekt. Men personer kan även ge bort saker som inte ska anses som arv. Hur som helst, då personen varit i livet då denne gett bort egendomen är personens vilja väldigt enkel att utröna då denne själv varit med och genomfört gåvan.

Det finns alltså väldigt få möjligheter att få en gåva som uttryckligen sagts inte ska vara förskott på arv att anses som förskott på arv.

Ett sätt är att få en gåva att anse som förskott på arv när den inte är det är om det skulle gå att bevisa att detta inte var gåvogivarens vilja. Detta skulle vara möjligt om personen t.ex. var dement och inte hade insikt i vad ett sådant beslut innebar utan det har fattats med hjälp av någon, t.ex. personen som själv mottog gåvan.

Utöver det finns inte så många sätt att klandra en gåva som inte är att se som förskott på arv.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare