FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/06/2018

Föravtal - ett avtal som ingås före det man faktiskt vill avtala om

Hej

Vi ska köpa ett bolag med tillhörande lokal. Både säljaren och vi (köpare) vill göra klart köpet i mitten av augusti. Både säljaren och vi (köpare) vill gärna ha garanti på det, dvs. säljaren bör/får inte sälja till någon annan och vi bör/får inte backa från köpet eller köpa någonting annat. Avtalet ska gälla mellan oss bara.

Finns det något sånt avtal och vad heter det isf.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det du letar efter är ett så kallat föravtal, kan också kallas "letter of intent". Dessa föravtal omfattar oftast sekretessavtal och avsiktsförklaringar. Inte lika ofta omfattar föravtalen fasta bestämmelser om det avtal man vill ingå. Ofta brukar föravtalet inte vara bindande utan mer som ett preliminärt dokument som föregår ett avtalsslut.

Behöver du hjälp med att upprätta ett föravtal rekommenderar jag att du bokar en tid hos en av våra jurister, du kan boka tid direkt på https://lawline.se/boka!

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare