FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/05/2018

När upphör föräldrars försörjningsplikt?

Min dotter som är 17 år fyller 18år i september 2018.

Hon har nu stuckit hem i från och bor med sin pojkvän.

Hur blir det med försörjningsplikten i ett sånt tillfälle?

Lawline svarar

Hej!

Regler om föräldrars försörjningsplikt finns i 7 kap. Föräldrabalken (förkortad FB).

Du som förälder har en försörjningsplikt tills dess att din dotter fyllt 18 år enligt 7 kap. 1 § st 2 FB (försörjningsplikten benämns som underhållsskyldighet i Föräldrabalken). Om din dotter går i grund- eller gymnasieskola även efter hon fyllt 18 år, följer också en fortsatt försörjningsplikt för dig som förälder tills skolgången är avslutad. Som senast dock tills den dag hon fyllt 21 år.

Sammanfattningsvis innebär det att du har försörjningsplikt även om din dotter flyttat hemifrån, fram tills hon avslutar sina studier på grundskola / gymnasiet, eller senast när hon fyller 21 år.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sara HillRådgivare