Föräldraledighet på deltid

Hej!

Jag ska börja jobba 80% efter min föräldraledighet, men enligt HR-avdelningen är det inte möjligt enligt föräldraledighetslagen. De menar att jag måste söka föräldraledigt 20% varje vecka och att detta då ska räknas som en tillfällig föräldraledighet som ex. när man tar ledigt under ett skollov. Enligt HR får jag välja på att jobba 75% eller 100% för att det är så det står i lagen. Till saken hör att jag kommit överens med min chef om att jag ska jobba 80% och det funkar för verksamheten, men HR säger alltså nej till det.

Hur ska man tolka lagen egentligen? De stöttar sig alltså mot paragraf 6.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som förälder har du rätt att vara ledig på deltid från ditt arbete fram till att barnet är åtta år. Du som förälder kan själv välja om du vill vara föräldraledig på deltid med föräldrapenning eller utan föräldrapenning. Om du väljer att vara föräldraledig med föräldrapenning har du rätt att vara ledig i den omfattning som du tar ut föräldrapenningen, vilket regleras i 6 § föräldraledighetslagen. Föräldrapenning kan betalas ut antingen på 100 %, 75 %, 50 %, 25 % eller 12,5 %. Det är dessa regler som gör att det inte går att ta ut föräldrapenning på 20 % rakt av och jobba och få lön för resterande 80 %. Om du däremot väljer att vara föräldraledig på deltid utan föräldrapenning finns det inget som hindrar att du är ledig 20 %.

Det finns ingen bestämmelse i lagen som hindrar att du jobbar 80 % utan det handlar alltså om Försäkringskassans regler om vilken procent du kan ta ut föräldrapenning på. Har du fått det godkänt av din chef och verksamheten tillåter det borde det inte finnas något problem med att vara ledig i den omfattningen, om du löser själva ersättningsfrågan med Försäkringskassan. Det du kan göra för att "pussla ihop" till 20 % föräldraledighet är att ta ut föräldraledighet på olika tillåtna % per dag, t ex 25 % fyra dagar i veckan. Men dessa frågor kan Försäkringskassan bättre hjälpa dig med, så jag föreslår att du vänder dig till dem för att få hjälp med just detta.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare