FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/10/2017

Föräldrabalken är främst dispositiv gällande vårdnad av barn

Hej där. Enligt lagen får föräldrarna stå för sina respektive kostnader för transport av barnen till och från skolan vid delad vårdnad. Men jag undrar om lagen är dispositiv i någon mening. Om föräldrarna undertecknat ett avtal som säger att det ekonomiska ansvaret för barnen ska delas lika, gäller då detta avtal oaktat vad lagstiftningen säger? I detta fallet har den ena föräldern ca. 8000 högre transportkostnader än den andra per år för transporter till och från skolan. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt lagen har föräldrar med vårdnad över sitt barn skyldighet att säkra en god uppfostran och annat för sitt barn, beslut i vårdnaden ska fattas med hänsyn till barnets bästa.

I två föräldrars gemensamma vårdnad har de ett juridiskt ansvar för barnet tillsammans, i det samarbetet innefattas att de själva ska besluta om frågor rörande barnet. Det innebär att det är upp till föräldrarna själva att bestämma hur kostnader för transport ska delas upp mellan föräldrarna, lagen lägger sig inte i hur föräldrarna delar upp detta. Det viktiga ur lagsynpunkt är att besluten fattas med hänsyn till barnets bästa.

Det du behöver ta med dig från mitt svar är alltså att lagen är tvingande i att beslut ska fattas med hänsyn till barnets bästa, det kan ni inte avtala bort. Så länge barnets bästa hålls i åtanke kan ni dela upp era betalningar hur ni vill.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare