Förälders rätt att vara ledig från arbetet i samband med förlossning

Hej, jag och min fru väntar vår första barn

Jag undrar om har jag rätt att få en kort ledigt från min arbetsgivare att vara med henne när hon ska födda barnet en vecka till exempel och hur fungerar det?

Jag har tänkt mig att fråga min arbetsgivare att få en vecka från min semester och då de kan räkna det ut från min semester!

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om du har rätt till ledighet från ditt arbete i samband förlossningen. För att besvara din fråga kan vi titta i föräldraledighetslagen samt socialförsäkringsbalken (SFB).

Du har rätt att vara ledig från arbetet under tiden du får tillfällig föräldrapenning

Som förälder till barnet har du rätt att vara ledig från din anställning under de 10 dagar som du får tillfällig föräldrapenning (föräldraledighetslagen 8 §). Du har alltså rätt till en kort ledighet i samband med att barnet föds, när du får tillfällig föräldrapenning.

Om du istället vill ta ut semesterdagar måste du komma överens om detta med din arbetsgivare.

Du har rätt till ersättning från Försäkringskassan

Om du är ledig från ditt arbete i samband med förlossningen kan du få ersättning i 10 dagar. Ersättningen kommer från Försäkringskassan och kallas för tillfällig föräldrapenning (SFB 13 kap. 2 § och 13 kap.10 §).

Förutom att närvara vid förlossningen kan du få tillfällig föräldrapenning för att sköta hemmet eller vårda barn. Det kan vara bra att veta att du måste ta ut dina 10 dagar före det har gått 60 dagar från det att barnet har kommit hem efter förlossningen (SFB 13 kap. 14 §). Det är möjligt för dig att i detta sammanhang få tillfällig föräldrapenning samtidigt som din fru får föräldrapenning.

Hur stor ersättning du kan få beräknas individuellt, men vanligtvis utgår en summa som motsvarar 80 % av lönen.

Mitt råd till dig är att du kontaktar Försäkringskassan om du har frågor om just din möjlighet till ersättning. Det är även hos Försäkringskassan som du anmäler om du vill ta ut dina 10 dagar med tillfällig föräldrapenning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Ställ gärna en ny fråga om du har fler funderingar.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare