FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2020

Förälder som inte vill medverka till umgänget

Hej!

Min exman och jag har en dom gällande umgänge. Dottern bor hos mig och har umgänge med sin pappa, min exman.

I enighet med dom har dotter umgänge fredag till söndag (14 fredag till 16 söndag) varannan vecka, jämna veckor med undantag för lov.

Sportlov, påsklov och höstlov, år, gällande varje lov, är det från fredag klockan 14 tom söndag lovets sista dag. Gällande jul är det varannan jul från sista skoldagens slut, ca 14 tom 29 december klockan 16. Vartannat nyår från 16.00 29 december till trettondag jul klockan 16.00.

Samt 2 + 2 veckor under sommaren.

Till saken är att exmaken inte fullföljer umgänget. Han kommer inte på avtalad tid, enligt dom. Han hör antingen inte av sig alls som under höstlovet. Eller så hör han av sig under fredagen som han ska hämta på morgonen eller runt lunch och skriver; "det har kört ihop sig", "jag känner mig krasslig", "det fungerar inte" eller "ett syskon är lite sjuk".

När jag skriver till honom att detta ute fungerar får jag till svar; det är Corona, jag meddelar alltid...vilket inte stämmer. Förra terminen när jag inte ville att dottern skulle åka pga Corona i Stockholm, då vi bor i en annan mindre stad. Berättade min exman att jag var dum i huvudet som inte fattade att umgänget är en som och ska genomföras.

Hur ska jag tänka? Vad kan jag göra? Jag försöker förbereda, jag trycker mitt och dotterns liv på paus och planerar inget iom att jag inte vet om han kommer eller inte. Nu är vi uppe på 2-3 månader av detta.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En nära och god kontakt med båda sina föräldrar anses normalt förenligt med barnets bästa (6 kap. 2 a § 2 st. föräldrabalken). Barnet har därför rätt till umgänge med den föräldern som barnet inte bor tillsammans med (6 kap. 15 § föräldrabalken).

Tyvärr kan man inte tvinga en förälder att umgås med sitt barn, du kan inte verkställa ett umgänge där föräldern inte vill umgås med barnet. Om den föräldern med vilket barnet har ett fastställt umgänge inte inte uppfyller sin skyldighet att umgås med barnet på de dagar och tider som fastställts av domstolen, kan det innebära påfrestningar för barnet som har sett fram emot att få träffa föräldern. Sker det upprepande gånger att föräldern inte utnyttjar umgängestillfällena kan det bli aktuellt att upphäva umgängesrätten.

Du och pappan kan själva komma överens om ett nytt umgängesschema genom att skriva ett umgängesavtal. Avtalet gäller om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det, avtalet får då samma rättsverkan som en dom (6 kap. 15 a § 3 st. föräldrabalken). Du kan också vända dig till rätten för att få en ändring i umgänget.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare