Förälder som inte svarar på samtal

Jag och min sambo separerade i September 2021. Vi har delad vårdnad där vi delar upp dem sinsemellan vecka efter vecka. Hennes arbetstider är usla och hon bor hos sin Mamma som avskyr mig. Idag fick jag reda på att min fd sambo arbetade kväll och då jag ändå var i närheten av deras ”gemensamma” bostad ville jag åka förbi och lämna en present jag inhandlat till min äldsta pojk då han lärt sig cykla. Jag ringde till deras Mormor för att kolla om det passade att jag svängde förbi. Inget svar. Efter två timmar ringer jag igen… inget svar. Klockan 23:00 fortfarande ingen återkoppling tills deras Mamma ringer kl 23.00 och förklarar att hon inte ville träffa mig… nu till min fråga - deras Mormor är INTE vårdnadshavare och är inte heller lämplig för att vara det. Trots att det inte var ”min” dag. Får man verkligen lov att förbise barnens Pappa möjlighet att få livstecken ifrån sina barn? Om svar är ja kommer följdfrågan - har jag då som vårdnadshavare rätt att tillkalla Polis till bostad alternativt åka till bostaden själv? Jag blev jätteorolig. Detta får inte hända igen. Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämplig lag
Eftersom din fråga berör vårdnad om barn m.m. så blir föräldrabalken (FB) tillämplig.

Kontakt trots den andra förälderns vecka
Jag förstår av din fråga att ni har gemensam (delad) vårdnad och att barnen bor hos er båda växelvis. Det finns ingen direkt skyldighet för en förälder att svara på den andra förälderns samtal eller meddelanden. Detta kan dock ändå få betydelse om det blir ett problem som går ut över barnen, till exempel om det förhindrar samarbete kring saker som rör barnens skolgång eller fritidsaktiviteter.

Barnets bästa är en viktig princip som innebär att barnets bästa alltid ska vara avgörande i frågor om vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 2 a § FB). Bedömningen av vad som är barnets bästa ska göras i varje fall med beaktande av omständigheterna i just det enskilda fallet. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det särskilt fästas avseende vid risken för övergrepp, att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa samt vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Om föräldrarna har svårigheter att samarbeta på ett sätt som påverkar barnen negativt, eller om en förälder av någon annan anledning är mindre lämpad som vårdnadshavare och/ eller boendeförälder kan det vara förenligt med barnets bästa att den ena föräldern tillerkänns vårdnaden eller boendet själv. Att man inte svarar i telefon är inte en faktor som ensamt gör att vårdnaden eller boendefrågan ska förändras, men det sätt som du beskriver situationen på antyder att det kan finnas större problem därtill - både vad gäller boendemiljön hos barnens mamma och erat samarbete vad gäller barnen.

Vad kan du göra?
Skulle problemen växa och orsaka större samarbetsproblem, eller om du känner stor oro över att dina barn bor hos sin mormor (som du skriver är olämplig för barnen att bo hos) så kan du vända dig till familjerätten i din kommun för att få hjälp med samarbetssamtal för att diskutera om saken. Skulle detta inte leda till något resultat så finns det även möjlighet att vända sig till domstol för att få till en ändring av vårdnads- och/eller boendefrågan (6 kap. 4 och 14 a § FB). Detta belyser jag särskilt mot bakgrund av att du nämner att du är orolig när barnen är hos sin mamma/ mormor, vilket jag antar har sin grund i något.

Vid oro kan man givetvis alltid välja att kontakta polisen eller åka dit själv. Man bör dock vara försiktig med detta då det vid upprepade besök kan betraktas som ett ofredande (4 kap. 7 § BrB). I förlängningen, om det skulle uppstå en vårdnadstvist, är det omständigheter som kan vara till nackdel för dig.

Sammanfattning och råd
Det finns ingen principiell skyldighet för en förälder att svara den andra föräldern, men om detta är en del av större samarbetssvårigheter så kan det vara en omständighet som talar för ensam vårdnad. Det kan även innebära att den andra föräldern betraktas vara olämplig som boendeförälder. Det finns inget hinder mot att kontakta polisen eller att  åka till platsen själv vid oro. Man bör dock vara försiktig med detta och se till att det finns en befogad oro innan man väljer att agera på detta sätt. Upprepade, obefogade, besök kan komma att ligga dig till last vid en eventuellt framtida vårdnadstvist.

Mitt råd är att du i första hand kontaktar familjerätten i din kommun för att diskutera igenom den oro som du känner över barnens situation. Skulle detta inte förbättra situationen så finns det möjlighet att, om du önskar, väcka talan i domstol för att ändra vårdnaden eller boendet. Då kan man öven införa villkor för boendet, exempelvis att man ska ha regelbunden kontakt även under den andra förälderns veckor/ dagar. Väljer du att ta saken vidare till domstol bör du kontakta ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig genom processen samt dessförinnan gå igenom vilka möjligheter som finns i just ditt specifika fall.

Om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se
Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning

Julia-Saga HerholdRådgivare