För sent lämnad accept

Jag får ett anbud från ett företag att köpa en soffa med leverans den 30 oktober. Svar ska vara företaget till­handa senast den 20 oktober. Eftersom Jag åker bort på semester svarar han inte förrän den 22 oktober. Vilken rätts­verkan har svaret? Är det möjligt för Soff­liggarna AB att helt dra sig ur affären?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett avtal är i regel bindande efter att den ena parten har lämnat ett anbud om slutande av avtal och den andra parten har accepterat anbudet. Den som lämnar ett anbud, vilket i ditt fall är företaget som erbjuder att köpa din soffa, blir bunden av sitt anbud. Företagets bundenhet till sitt anbud gäller under acceptfristen. Om du lämnar din accept efter att acceptfristen har löpt ut blir din accept en oren accept. Den orena accepten ses då som ett nytt anbud.

Alltså: lämnar du svaret för sent blir din accept att ses som ett anbud och för att båda parter ska anses bundna måste företaget acceptera ditt anbud. Företaget är inte bundet om du lämnar din accept för sent.

Vänligen,

Egil SellgrenRådgivare