För att sambor ska ärva varandra måste de upprätta ett testamente

Ä r tacksam för Edert värdefulla råd. Efter att min maka och jag tagit del av de uppgifter som Ni gav , vill vi ställa en rak fråga : Vad händer med arvsrätten till min maka om vi nu gemensamt ansöker om skilsmässa och att vi i framtiden lever som Sambor ? Upplysningsvis vill jag nämna att vi varit gifta i 10 år. Åldersskillnad mellan oss är 37 år , själv är jag 86 år .

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Ärvdabalken är den lag som reglerar arvsrätten. Gifta personer ärver varandra enligt lag, ÄB 3 kap 1 §. Två personer som är sambor ärver dock inte varandra. Om ni skiljer er innebär det alltså att din nuvarande maka inte ärver dig eftersom ni då blir sambor. Hur länge ni har varit gifta påverkar inte detta. För att din maka ska ärva dig om ni skiljer er, måste du skriva ett testamente där hon står som testamentstagare. Om du eller ni har barn kan din makas (framtida sambos) rätt att ärva på grund av testamentet dock begränsas.

Om ni ansöker om skilsmässa men vill att din maka fortfarande ska ha rätt att ärva dig rekommenderar jag att ni upprättar ett testamente. Ni är välkomna att kontakta Lawlines jurister för att få hjälp med upprättandet av ett testamente.

Jag hoppas att ni har fått svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare