Folkbokföring som krav för hyresrätt

Hej, jag och min bror har ett förstahandskontrakt gemensamt på en lägenhet. Vi står alltså båda likvärdigt på kontraktet. Måste vi båda vara skrivna på adressen för att inte bostadsbolaget skall ha rätt att säga upp?

Min bror kommer bo permanent på adressen och jag kommer endast bo där enstaka nätter för jobb - ändrar det något för ovanstående fråga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att vara folkbokförd på den adressen där man hyr en bostad är absolut inget krav. Därför har inte er hyresvärd rätt att säga upp er enbart på grund av att en av er inte är folkbokförd där. Listan på giltiga uppsägningsgrunder för en hyresvärd finns i Jordabalkens 12 kap. 42 §. Dessa inkluderar inte att hyresgästen inte är folkbokförd där. Möjligen skulle det kunna vara en grund om det tagits in ett krav på folkbokföring i hyresavtalet (Se 12 kap. 42 § 8 punkten). Om ett sådant krav inte finns i avtalet är det helt uteslutet att bli uppsagd på grund av att man inte är folkbokförd på adressen. Om det finns ett sådant krav, skulle det kräva att det är av synnerlig vikt att kravet följs för att man ska kunna bli uppsagd på grund av det. Ett sådant scenario är förmodligen ganska otänkbart. Således är det inget krav på att du ska vara folkbokförd där för att ni inte ska kunna sägas upp.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare